måndag 14 september 2009

svininfluensa!!


Jag blir bara mer och mer rädd för denna influensa. Har inte riktigt haft tid att sätta mig ner och verkligen läsa på om detta monster som närmar oss med stormsteg. läser ju som sagt till syrra så detta fascinerar och skrämmer mig samtidigt. Vad jag hört så angriper denna influensa lungorna direkt och inte som vanlig influensa som angriper hals och näsa. Har oxå hört att de främst drabbar unga ,att vaccinet i sig kan ge skador och att om man vaccinerar sig så håller de inte så länge. annat jag hört är att denna influensa inte är värre en en vanlig bara att den smittar fler än vanligt. Är inte så rädd för min egen del utan jag kan ju oroa ihjäl mig när det gäller Rocky. Han är ju för liten för att få vaccinet vilket är både positivt och negativt beroende hur man ser på de. Samtidigt känns det som han är i stor fara..hur ska han klara av en influensa i denna styrka? Jag tror att jag själv kommer ta vaccinet så fort de kommer och vad jag förstår så funderar Fredrik i samma banor. Vi har fram till nu bara fortsatt att leva på som vanligt. Alltså varit både här och där där det är en massa människor, kramat folk och tagit i hand. jag har inte ens helt slutat att bita på mina fördömda fingrar. Men nu måste här göras en förändring!!! som studerande syrra så måste jag ju undersöka detta mer och hitta vetenskapligheten i det jag hört!

Jag undrar hur ni som läser denna blogg funderar runt svininfluensan? Kommer ni ta vaccinet som blir klart först i oktober? vad känner ni som har större barn som måste bestämma om era barn ska ha vaccinet eller inte? Ni som är gravida som nu rekommenderas att ta vaccinet vad tänker ni göra och hur går era tankar?Ni som ammar och har små barn hur går era tankar och funderingar?? ska man hålla sig hemma mer,ha handsprit i hallen, undvika folksamlingar och kanske beställa hem maten genom nätet? hur länge ska man hålla på på det viset i så fall? Att jag blir jätte sjuk och kanske stryker med skiter jag i så länge inte de små i min Släckt och familj plus mina nära klara sig!! Det värsta med att ha blivit mamma är att man är så jäkla oroligt hela tiden. var så mycket lättar när man bara hade sig själv då man inte oroade sig för nått!! jag är jätte tacksam om ni vill dela med er av det ni känner!!

5 kommentarer:

Preffen sa...

Självklar vill jag hjälpa till med bloggen, säg bara till hur du vill ha så ska jag göra vad jag kan.

Ang. svininfluensan så kommer jag nog inte ta nåt vaccin, det senaste jag hörde är äatt % talet som väntas smittas i Sverige har sjunkit drastiskt. Tänk om det bara är något i stil med fågelinfluensan? Det var ju bara nå "blaha".
Men jag har ju som sagt bara mig själv o tänka på o jag har inga krämpor som gör min kropp svag av nåt slag som tydligen e dom som drabbas värst.

Kram

Ps måste absolut ses.

erica sa...

tjing=) lite tankar då=) vad gäller att ta vaccinet så är jag skeptisk, och skräckscenarion tycker jag inte om.....för hur än det är så, säger läkarna på infektionsklinikerna, att de flesta som smittas kommer att vara förkyld med värk i kroppen feber och hosta, alltså en vanlig flunsa om än dock en ny variant som kan drabba lungor hårt.....de som hittills dött har haft andra svåra sjukdomar som cancer, och frågan är om de skulle dött även av en vanlig förkylning.....värt att fundera på..... lev som vanligt, men hör med folk om de har flunsa symtom eller haft senaste tiden, innan man hälsar på=)......en droppe basilusker kan färdas långt nästan 30 meter, så det är svårt att undvika.....sen så känns det som att flunsan är här och vaccinet kommer lite väl sent, och verkar dessutom vara mer eller mindre obeprövat.....
hoppas ni har det toppen annars, kram kram

pernilla sa...

hej bajskorv!
näää inget vaccin här inte! jag tror bestämmt att friska starka människor som du,jag å lilla rocky inte tar skada utan det är dom som tidigare har nersatt imunförsvar som kan riskera livet! Visst sätter det sig på lungorna men det i sig är inte livshotande. Jag pratade med en sköterska häromdagen då jag blev orolig över barnen och hon sa typ precis så som jag skrev att är man frisk så kan kroppen hantera detta precis som en vanlig influensa! Fortsätt lev men självklart ska man lyssna på råden..Dvs tvätta händerna OFTA!!! å sluta bit på naglarna ;) hehe Puss kram

Sabina sa...

Hej gumman! Den här sidan funkar ändå ganska bra trots att den inte är vetenskaplig, källorna är på många håll mycket pålitliga iaf.

www.svininfluensan.com

Linda Lindström sa...

Känner precis som du.. blir mer och mer rädd för det här, även här mest för lilla Selmas skull. Men 'ven att de säger att de drabbar hårt på 18-ca28-åringar, dvs vi.. och man vill ju inte att hon mister mamam heller såklart. Men då har ju jag astma, visserligen lätt, men får besvärligt bara av en vanlig förkylning, läkaren tror också att Selma kan ärvt det eftersom hon haft så jobbigt vid sina förkylningar. Vi har hållt oss borta från de "farligaste" ställena, typ Birsta city osv.. jag brukar handla själv eftersom hon stoppar händerna i mun hela tiden innan man hinner tvätta. Usch, vill inte ens tänka på det nå mer.. blir sjuk av bara oron.. Kram till er. /