söndag 22 november 2009

jaha...då var jag där igen!!

För kanske ca 9 år sedan så lyckades jag sjunga mina stämband svullna och fick akut åka till Sundsvalls sjukhus. Där mötte jag min doktor Ulf som jag än i dag går i bland till. Fick sedan höra att mitt problem var att jag pratar fel men oxå att jag spänner halsen samtidigt som jag tar i alldeles rätt med magstödet ( magmusklerna ) vilket skapar ett övertryck i halsen. Efter mycket hårt arbete så fick jag tillslut ordning på sångrösten och sedan dess så blir jag aldrig hes när jag sjunger.Men nu är jag där igen som sagt...vilket skrämmer mig som satan. Vill inte förlora min röst och hatar att jag hamnar här där jag behöver känna att det finns en chans att jag ska göra de. kanske jag lagt på mig för mycket med att ha 3 band att sjunga i och vara småbarns förälder?? man är ju inte lika utvilad i kroppen som förr och man spänner sig lättare. Som min lillasyster Louise sa så är det hur viktigt som helst att kroppen är i trim för att stämbanden ska må bra. Å jag orkar inte att sjunga upp som förr,jag sitter ner när jag sjunger lite nonchalant vilket är svin dåligt. s¨å nu måste jag få tag i en sångpedagog igen..skulle önska att min älskade Stefan Groth som hjälpte mig sist har tid och ork men jag tror knappast de!! Vet ni någon bra så hojta gärna!!

1 kommentar:

acca sa...

kanske du skulle ta de lugnt å skippa sjungandet i alla banden tills rocky blivit större....småbarns tiden får du aldrig igen, blir ju inte samma med barn nummer 2 om ni nu ska ha fler förstås:)hoppas allt är bra och att vi ses nått snart.ha de bra! kram