onsdag 2 december 2009

Banangröt var inte så tokigt endå!!


I går rynkade vi näsan åt gröten.. Idag var det riktigt spännande och gott tror jag visst =)
Måste fråga er erfarna föräldrar..om Rocky får ca 200 ml ersättning (vilket rekommenderas på paketet vid snart 5 mån ålder) innan han somnar för natten och ändå vaknar efter 2 timmar och vill ha mer mat..vad gör man då? Ska jag ge han bröstet ändå eller mer ersättning?? Började ju ge honom ersättning för att slippa amma varannan timmer dygnet runt! Åå när han vaknar senare på natten å krampaktigt vill äta å äta å äta utan avbrott så man blir öm i brösten ..är det då bättre att ge ersättning då? Eller är det bättre att hålla ut å amma honom oxå .. de kan ju kanske handlar om trygghet? vore tacksam för era åsikter om detta!!

7 kommentarer:

Mirre sa...

Jag kommer ihåg den perioden. Jag höll på att bli tokig men det gäller att inte ge upp. Allt ordna sig till slut men det ta ett tag. Han växer och då vill han äta mera och mycket närhet. Han är nu van att vakna efter två timmar och försök att bryta den ovanan. Jag vet att det INTE är lätt men ge inte upp. Det är helt upp till dig om du vill amma eller ge ersättning på natten. Amanda va 4 månader när jag slutade med ersättning på natten. Det var en tuff tid men det gäller att ha tålamod och ge MYCKET närhet!! Erika, det ordna sig till slut!! Håller tummarna!!

acca sa...

han kan ju vakna av gaser och hård mage nu oxå då ni börjar med gröt (fast föda) ger du den som lunch? de säger de är bättre så de små hinner smälta den hyffsat bra innan de ska sova för natten.de där med ersättning vet jag inte så mkt. om då jag aldrig använt det...

p sa...

Om du vill fortsätta amma honom så ska du amma för att öka produktionen men känner du att det är dax att trappa ner så ge ersättning. Så länge han inte får ont i magen så äre ju lungt :) Alfred vägrade ersättning så han började dricka 6mån välling då han var 4mån.. Kan kanske vara dax för din lille herre oxå med det eftersom välling är mycket mera mättande. pröva er fram.. Majsvälling är skonsammare mot magen om du vill testa! Puss

Anonym sa...

erfaren å erfaren vet jag inte men ett litet svar iaf... :-)

Vill du/han amma, så låter du honom ammas ofta (tex kanske han är i en tillväxtperiod och då vill han äta mer, äter han mer ökar B-mjölks produktionen)

För mig var B-mjölken tunn som bara den på kvällen..
Därför gav vi ersättning, till Dexter gav vi nog lite mer än det som stog rekommenderat på Nan paketet. (han var inte nöjd efter att ha ätit upp allt, så då gjorde vi en slurk till)

Vill du att han ska sova längre, så att ni båda får en stunds lite mer sammanhängande sömn?
Då skulle jag ge honom lite mer ersättning (om han inte beter sig tokmätt efter de 200?!)

Eller (nu när han äter gröt) ge honom "kvällsgröt, det står man sig ju länge på :-)

Ingen expert, men lite råd ändå, Kraam till "lilla familjen"!
//Lisa

Elli sa...

Jag tror det är bäst att låta barnet få så naturlig mat som möjligt. Har hört att prefabricerad välling etc innehåller rena rävgiftet som kan göra barnet allergiskt etcetera längre fram.
Amning är det bästa, perfekt tempererad mat som man slipper stappla upp mitt i natten för att ordna. Och så ger det kärlek, beröring och trygghet.

Lollo sa...

haha...Rocky ligger i hårdträning det är därför han vill äta så ofta... "da dagga dagga dagga da da da! Eeeeeeeeeeye of the Tiiigeeeer"

Va gullig han va på bilderna!
Puss / lilla syster

Anonym sa...

Mina småkillar blev hungrig efter 3-4 timmar när de ätit erättning.

Tänk på att ersättning är ersättning för Bröstmjölk, det som är bra är att man vet hur mycket de får i sig, och att den inte är tunnare på kvällen :-)

Så här gjorde vi:
Badade, på med pyjamasen, i med en flaska,
nattade 22.00-23.00
Då sov de till 4.00-6.00
(för de mesta.. hahaha.. om de inte behövde vaggas, rapas, fixas med halva natten, men det var magknip eller närhet för det mesta )

Det går över gumman, nu har Dexter sovit 19-7 länge :-)

Kraam!

/Lisa