onsdag 28 oktober 2009

Vaccin sprutan!!


Idag åkte både jag och Fredrik och tog den Ökända och omtalat läskiga sprutan. fredrik åkte först på morgonen och allt gick vell kanoon förutom att distriktsköterkan frågade om vi skulle vaccinera våran 3 månader son..vilket fredrik då sa att de var vell från 3 år som man kunde vaccinera sina barn och hon svarade.. ja ha!

sedan när jag skulle ta sprutan ,Rocky låg och sov i bilen och de var köandet som tog tid vilket var stressande då han brukar bli så arg när han vaknar..väl framme hos hon som skulle ge mig sprutan så frågade jag om det var ok att ta sprutan när man ammade..sköterskan såg fundersam ut och sa att hon skulle ta reda på de...10 min gick och svaret var att jag måste ringa barnavårdcentralen själv innan hon kunde ge mig sprutan..men om jag var snabb å fick svar innan hon slutade (en halvtimme hade jag på mig) så kunde jag få gå före i kön och ta sprutan på en gång.

Ni som bor i denna stad vet att på vårdcentralerna här så får man en tid som de ringer upp en på efter man har ringt och tryckt in sina nuffrer..kl 14 kunde de ringa mig sa den inspelad röst. Med en hysteriskt skrikande Bebis i bilen körde vi till Rockys distriktsköterska och jag kutade upp och hade turen att hon satt på sitt kontor. svaret var att det var ingen fara att ta sprutan om man ammade. Hon såg förvånad ut att inte sköterskorna som vaccinerade på travbanan visste de.

Efter att ha mellanlandat hos svärmor för att amma och äta lunch själv återvände vi till travbanan. Proceduren gick snabbt och när jag satt på samma ställe igen så frågar min sköterskan plus de andra sköterskorna som gav vaccin injektionen vad jag hade fått för svar? jag förklarade att de var lugnt för mig att ta den...vilket de svarade ..vad bra då vet vi om vi får frågan igen!! hahaha de gick alltså på mitt ord..hoppas inte de!

Skulle aldrig villa sitta i den situationen som de gör att utföra något så viktigt och som många är rädd för och inte ha nån kunskap eller information att ge vid normala frågor. De är ju ändå deras underskrift på pappret lixom!!
våran armar är tunga och ömmar men annars har vi inte utvecklat nå monteriösa förändringar efter injektionen..fortsättning följer

2 kommentarer:

Sandra Sj sa...

hur kan ni få ta den redan?

kram

Erica sa...

ingen aning..de ger sprutan på travbanan åt sundsvalls befolkning nu från v 44.