söndag 9 augusti 2009

Rutiner!!


Jag gillar rutiner och mår själv bättre om jag lever efter dem. vad jag förstår så mår barn bra med rutiner oxå men när ska man börja med dem?? ska man ha en speciell tid lillen ska sov redan nu när han är 1 månad? han sover och äter ju om vart annat vilket gör det lite komplicerat Är samtidigt rädd att om jag inte börjar nu så får jag aldrig till de. Viken tid ska man byta till pyjamas å sådant i så fall? ska man ha en morgon rutin redan nu oxå? Är ju rutin människa själv men känner mig lite förvirrad just nu! Glad för alla tips ni kan ge!! kraaaam

5 kommentarer:

Preffen sa...

Jag e ingen expert för fem öre men tycker det känns som att jag skulle ha börja lite smått så tidigt som möjligt i den mån det går. Ta på pyjamas där vid 7 eller så o lite såna saker som du kan styra över. Mattider o sånt är ju kanske lite bökigare, han e ju hungrig när han e hungrig...Såg nåt tv-program om att man skulle försöka få bäbisen att äta var 4:e timme typ. 7, 11, 15, 19, 23, 3, 7 osv. både för bäbisens mages skull (så att det blir mer lika vuxnas matrutiner) o för föräldrarnas då det för dom blir lättare att planera en dag, sen om det är sant o bäst har jag ingen aning om. :-)
Hoppas ni får en underbar dag.
Kram

acca sa...

hej du!
håller helt med föregående skrivare....sätt på pyjamas när du tycker de är kväll och efter de bara mys å inget bus så de varvar ner och slappnar av. på morronen kan man ju oxå göra rutin man kanske kliver upp å äter frukost sedan så duschar man och klär på sig för dagen...då kan man ju tvätta liten då oxå och klä på för dagen.de där lär man sig, får ha lite fantasi och göra som man själv tycker passa bra för just er.har ni övat på att åka buss nu då:)??kram kram

Gunilla Strand-Jonsson sa...

Jag har 3 barn 14,10,6 år.
Har alltid haft rutiner var 3e-4e timme mat. Bad och pyjamas vid 8 på källen.
Vissa säger att barna ska få styra när dom ska äta, och att det inte gör nått om dom äter när dom har magknip. För då börjar magen arbeta.
Men det där köper inte jag.
Gör det du tycker är bäst, för är du lugn så bli bäsen lugn.
Hälsningar.Gunilla

Anonym sa...

Hihi, jag är rutinmänniska jag med :-)
Så jag har _försökt_ att "natta" mellan 18.00-20.00,
och ha morgon vid 6.00-8.00.
Mina småkillar har inte alltid följt mina rutiner, men ibland är det ju så :-)
Kraaam gums! /Lisa

Mirre sa...

Håller med alla kommentarer.Men du får känna efter själv hur du och din lilla prins ska ha det för att ni ska må bra. Kram